Wednesday, November 2

Senyuman

Assalammualaikum dan Hai.
Senyuman itu adalah subjektif. Senyuman mempunyai banyak makna. Bezanya pada zahir dan juga tersembunyi.
Dimanakah kita akan berjumpa dengan senyuman? Kalau zaman dulu, jika berselisih atau terserempak atau ternampak manusia berjalan sekeliling kita pastinya kita berpeluang melihat senyuman mereka.
Kini, senyuman paling banyak dizahirkan di alam maya.
Ada senyuman yang menutup kesedihan. Ada senyuman yang menutup kekurangan. Ada senyuman yang mengaburi segala ketidaksempurnaan.
Ada senyuman tanda puas. Ada senyuman tanda kesepian.
Walauapapun yang cuba diselindung disebalik senyuman, senyuman tetap menyebarkan aura positif pada manusia yang melihatnya kecuali...
telah terbukti sebab senyuman seseorang itu adalah disebabkan kezalimannya,
orang-orang yang mempunyai penyakit di hatinya tidak akan suka kepada senyuman.
Sehinggakan golongan yang berpenyakit hati ini mudah percaya dengan apa-apa yang diperkatakan oleh hati mereka lalu mengakibatkan perasaan dengki, iri hati dan benci pun wujud.
TETAPI, kalau kita ingat, siapa yang memberi rasa bahagia pada sesetengah individu, pasti kita akan menang menepis bisikan hati yang negatif tu.
Persoalannya, siapakah pemberi rasa bahagia itu?
tentunya...
ALLAH =)
Kita selalu rasa senyuman orang lain cantik. Padahal senyuman kita juga cantik.
Kita selalu rasa nak tersenyum seperti manusia lain. Padahal, Allah dah tetapkan masa-masa tertentu untuk kita tersenyum.
Jangan ada rasa ingin memliliki senyuman orang lain tetapi milikilah rasa syukur terhadap segala perkara yang membuatkan kita tersenyum.
SENYUM ! :D

Ps: Doakan ibu sahabat saya yang menjalani pembedahan hari ini agar dipermudahkan segala urusan dan cepat sembuh. InsyaAllah.