Wednesday, May 14

Perubahan

Hujan turun dengan lebatnya di sekitar kawasan kolej ku . Di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur , bertapak di  Chow Kit . Azan zohor berkumandang dan manusia juga berlegar-legar di ruang mataku .

Bangun . Aku harus sentiasa bangun daripada jatuh . Bukan makin bergolek-golek menjunam ke bawah .
Melakukan anjakan paradigma . Memandang ke langit seraya berbisik dalam hati .

'Allah , inikah yang aku inginkan ? '

Berjalan menuju ke kelas dan duduk menghadap nota-nota ilmiah .
Perubahan .
Aku harus fokus dalam mencapai matlamat. Bukan membiarkan angan-angan mengaburi pandangan lalu tersisih segala pengorbanan .
Perubahan memerlukan kekuatan .

Titik perubahan cara tindakan harus diperbaik dari detik demi detik .
Seharusnya bermula dekat dengan yang ada pertalian darah .

Tegas . Untuk berubah memerlukan ketegasan akal mengawal hati dan perasaan .
Walau tinggi luhur istimewanya naluri seni halusmu , kau harus mampu kawal dengan akal .
Membezakan yang baik dan buruk .
Memisahkan yang benar dan salah .
Mengutamakan yang utama .

Benar , pencipta kita menegaskan menyayangi saudara seperti diri sendiri .
Namun , yang lebih utama Rasulullah s.a.w berpesan , ibumu, ibumu , ibumu kemudian ayahmu .

Allah , ampunkan aku .

Perubahan memerluka kesabaran . Kesabaran menghadapi bisikan . Cemuhan dari pandangan kerana manusia hanya memandang kesalahan tetapi tidak pada Allah , Maha Adil , yang melihat pada taubat dan sejauh mana keikhlasan pengorbanan perasaan itu ?

Riak , Ujub dan Takabbur , akan menghantui sejenak pelusuk dada ,
yang dapat dikalahkan dengan sebenar-benar iman .

Perubahan , aku memandang sepi langkahku yang longlai .
Katanya , memerlukan perhatian insan .
apakah tidak cukup belaian kasih Yang Maha Mengasihani .

Cis, kau tidak bersyukur wahai  hati .

aku tertunduk lagi , moga kesedaran sentiasa menerpa di benak fikiran .

Perubahan . Perlu jadikan hari ini , lebih baik dari semalam . Perlu pastikan , istiqamah .
Agar tidak tergelincir lagi .
Aku manusia,
akan ada lagi ujian menerpa , biar lulus usah gagal ,
namun bila tiba waktunya gagal ,

Semoga sempat bersujud memohon keampunan .

Perubahan .

Semoga kau bertahan .