Friday, September 30

Impian Murni Moonelly. Eh?

Tough writer. Aku kene menulis, menulis dan menulis supaya kebolehan aku nak mengarang ni tak bertambah tumpul.
Oh ye. Assalammualaikum dan Selamat Pagi.
Apa sebenarnya impian hidup aku?
Apa yang aku nak sebenarnya dalam hidup aku?
Okay. Entry kali ni aku nak kupas dalam pelbagai perspektif.
Antaranya how I see things as anak sulung, hamba Allah & Rasul SAW, Businesswoman EH? dan someone yang enjoy so many things.

Pertama,
adalah menjadi impian semua orang yang bergelar umat Islam untuk mati dalam khusnul khotimah.
Dari segi peranan aku sebagai hamba Allah dan umat Rasul SAW ni insyaAllah sy nak 
tolong agama Allah dan amal sunnah-sunnah. My first step adalah dgn memiliki Diploma Pengajian Islam  which aku ada sedikit asas tp tak alim ye.
Sebenarnya, reason aku sambung pengajian dlm bidang ni masa tu sbb prepare nak jadi ibu. 
Hehe. Malu malu malu but yepp itulah asalnya. Tiada niatku untuk berdiri sebelah ustajah-ustajah pilihan.
Dalam kitab Shahihnya, Imam Al-Bukhari meriwayatkan sebuah hadits dari Hajjaj bin Minhal dari Syu’bah dari Alqamah bin Martsad dari Sa’ad bin Ubaidah dari Abu Abdirrahman As-Sulami dari Utsman bin Affan Radhiyallahu Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ .
“Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar Al-Qur`an dan mengajarkannya.” 

Haaa.. Inilah yang aku copy and one of my impian as umat Islam :D
So, kalau sy dpt rezeki untuk menjadi seperti yang di atas adalah peluang y sangat-sangat berharga :D

Then, pernah dengar tak if kita hidupkan sunnah-sunnah Nabi Muhammad saw pada zaman fitnah.. pahalanya umpama pahala syahid?
Banyak sunnah-sunnah Rasul SAW y kita boleh amalkan antaranya yang paling best adalah pergi majlis taalim, majlis-majlis ilmu agama. Kukuhkan ilmu Aqidah, ilmu Fiqh dan Tasawwuf kita Cari cicit-cicit Rasul SAW yg tengah berdakwah.. cari ilmu yang bersanad sampai Rasul SAW.. cuba amal sunnah Rasul SAW.. :D Kita amal sunnah-sunnah Rasul SAW tu bukan sebab nak nampak baik.. tp sebab nak dapat rahmat Allah and supaya Nabi Muhammad SAW recognize kita masa kat akhirat nanti.. mesti best kalau Baginda Rasul SAW kenal kita.. betul tak?
Ready untuk menentang Dajjal.. walaupun iman kita ni senipis-nipis iman :')
Just prepare. We'll never know bila kita akan pergi kan?
Kalau kita dapat peluang untuk ajak orang ramai hidupkan sunnah Rasul SAW.. ambillah peluang tersebut walaupun penuh rintangan :D Semoga sentiasa dipermudahkan urusan ye :D
 Kalau nak bebel panjang utk point y pertama ni takut pulak tak larat dibaca nanti..

Kedua,
my goal as kakak sulung adalah menjadi kakak kegemaran adik-adik.. oleh sebab itu, memang dah tidak sanggup untuk berpisah jauh dari adik-adikku huwaa. . selama ni duduk asrama.. bila semua dah makin besar.. makin rindu pulak walaupun tak jumpa 1 jam.. haha..
and I am one of my adik-adik fav studies tutor walaupun gue agak garang semasa mengajar tetapi adik-adik gue sukakannya..
Lebih bahagia when everytime I spend time dgn adik.. I ada duit y banyak and boleh huha huha dgn diorang.. selagi ada masa.. bolehlah manjakan diorang.. masak masak ..kalau tak sedap pon.. diorang telan jugak.. :p
Cuma buat masa sekarang ni, kakak tengah beranak-anakkan duit.. biar duit tak banyak asalkan cukup dan berkat ye shua,sarah,yam and khael...

Ketiga,
yang ini ada kene mengena dengan bidang yang aku pilih untuk sambung belajar. As a little businesswoman, ceh.. setakat ni .. paling banyak aku berjaya jual adalah perfume ByZezuna, Tone Excel punya SIMKAD AJAIB :D , shawl DaClover dan roti-roti buatan aku heheh.
Tp, untuk menjadi seorang peniaga or usahawan ni.. langkah nampak payah tp kalau konsisten and positif insyaAllah berjaya. Cuma, bila kita tiada certificates,, kata-kata kita ni kurang boleh dipegang.. bukannya penting sangat sijil ni but sijil ni boleh dijadikan hujah bila ada org attack keputusan kita. Contohnya, kita tahu mana halal dan haram perniagaan kita. Kita boleh counter tuduhan palsu org lain terhadap perniagaan kita. Masa belajar Nizam Muamalat dgn Ustazah Siti Munirah tu, pada awalnya aku taklah minat sangat..  tp bila nak Final Exam tu.. Allah bg aku kekuatan nak study sampai tak tidur malam sampaikan aku boleh ingat 12 bab and score markah penuh masa tu.. Kuasa Allah. Masa tulah timbulnya minat aku nak balik ke part of accounting.. iaitu finance.. tambahan pulak.. Islamic Finance.. Minat sangat sampaikan masa tu terus buat keputusan nak sambung Degree.. Hahaha.. It was October 2015 aku decided nak ambik bidang ni..
Tempatnya adalah antara UIA or Unikl BIS. Minat. Sebenarnya, ada je cara lain nak belajar pasal Fiqh Muamalat Islam selain ambil degree.. pilihan aku tak semestinya y terbaik utk org lain.. but what Allah has decided for me is the best.. Bertindak atas perkara y dirasakan baik and serahkan kepada Allah..

to be continued..