Sunday, February 7

Love is in the air 2

Salam and hai :)

Minggu kedua pula ada beberapa tragedi di mana ia menguji kesabaran yang sudahpun  tipis. Hampir sahaja berputus asa dengan Program Muzakarah Kitab kerana Ustaz dimalukan berkali-kali.
Aku tahu bukan mudah untuk mempertahankan.
Tetapi sekali lagi Allah hadirkan sahabat-sahabat baru iaitu geng-geng ngaji J.
Junior akulah si A ni bagi video nasihat dari Habib Umar berkenaan dengan membalaslah kita dengan kebaikan kepada mereka yang sentiasa mencaci pengajian kita dan mencaci guru-guru kita. Hal ini adalah kerana merekalah yang paling layak untuk menerima belas kasihan dari kita.

Allahu. Aku yang jahil ini Alhamdulillah berasa sangat tenang dan bermotivasi. Kelas kedua ustaz Alhamdulillah sambutannya memberansangkan walaupun bukan itu sahaja yang aku mahukan.
Semoga ada hati-hati yang terbuka untuk berpegang teguh dalam jalan mencari ilmu.
Ilmu yang bersanad hingga ke Rasul SAW. Ilmu yang tarbiahnya datang untuk menyelamatkan manusia. Ilmu agama Islam yang memuliakan manusia. Sayang jika ianya tidak tersebar lagi-lagi pada bumi sejahtera Malaysia ini.

Setiap Selasa aku dan Aisyah akan pergi ke Masjid As-Salam. Di sana kami mempelajari Kitab Matla Al-Badrain dan Penawar Bagi Hati. Paling best when Ustaz Aziz (Babo Aziz Syria) mengajar Kitab Penawar Bagi Hati. Kitab ini adalah antara kitab yang menceritakan tentang tasawuf. Ilmu Makam Ihsan. Mengajar cara-cara untuk membersihkan hati. Kini sudah sampai Bab Tawakal.
Apa yang aku faham sikit-sikit mengenai tawakal adalah hati itu diletakkan,digantungkan kepada Allah dan anggota menzahirkan perbuatan seperti kerja, Tawakal mempunyai 3 rukun. Jika ketiga-tiga rukun ini tiada maka tidak sempurnalah tawakal.

Sejak hari itu, hati ini lebih tenang walau berkocak dihentam badai tetapi aku cuba sedaya upaya untuk benar-benar bertawakal.

Seterusnya, kelas Qawaid Fiqhiyyah pada waktu pagi belum ada dan aku mempunyai masa untuk menyiap-nyiapkan diri.
Belajar dengan Ustazah Aisyah dalam subjek Manhaj Mufassirin dan Sirah Nabawiyah pon best dan macam biasalah setiap Khamis aku akan pergi ke Kantin Sekolah depan kolej.

Kak Zen atau aku panggil sebagai mokcik adalah mak angkat aku sejak sem1. Masa dulu dia pegang cafe kolej aku. Sekarang dia pegang kantin sekolah. Aku pon tolong-tolong bagi baki kat budak-budak sekolah tu. Haha. Teringat betul zaman-zaman aku kerja KFC haha.
Of cozlah I kalau bab-bab ni speed dia WOW. Haha.
Alhamdulillah dah pandai buat Nescafe Ais Haha.

Mungkin tu jelah minggu kedua bulan Januari yang aku dapat ingat.

Till then. :).